پمپ دنده ای ( غلیظ کش )چگونه کار می کند ؟

۱۱۰ بازديد
پمپ های دنده ای را می توان زیر مجموعه ای از پمپ های جابجایی مثبت در نظر گرفت. هر دو پمپ با هر چرخش یا چرخه حجم مشخصی را تخلیه می کنند. حجم تخلیه تا حد زیادی مستقل از فشار برگشتی است.
آنچه پمپ های اندازه گیری را از پمپ های جابجایی مثبت متمایز می کند دقت آنهاست. پمپ های اندازه گیری دارای دقت متوسط ​​1.0 ± درصد هستند.

چندین دسته پمپ اندازه گیری از جمله دیافراگم، پیستون، دنده و پریستالتیک وجود دارد که دارای یک حفره با حجم ثابت برای ارائه حجم یکسان با هر سیکل پمپاژ هستند. بنابراین، چالش با هر طراحی پمپ اندازه گیری، کنترل ابعاد حفره و به حداقل رساندن نشت ها و حجم های مرده است. این پست وبلاگ بر روی پمپ دنده تمرکز خواهد کرد.


پمپ دنده ای چگونه کار می کند

پمپ های چرخ دنده با به دام انداختن مایع بین دندانه های دو یا سه چرخ دنده کار می کنند. اغلب، آنها به صورت مغناطیسی هدایت می شوند، به این معنی که از مواد کمتر 'خیسان' برای سازگاری شیمیایی بیشتر استفاده می کنند.
پمپ های دنده ای حفره ای را حرکت می دهند که به جای حرکت رفت و برگشتی می چرخد. این پمپ ها حفره های کوچک زیادی را در هر دور حرکت می دهند، بنابراین تقریباً به اندازه پمپ های دیافراگمی ضربان ندارند. عیب عمده پمپ های دنده ای این است که افزایش فشار برگشتی باعث کاهش سرعت جریان می شود.
آنها هنگام پمپاژ در برابر فشار برگشتی پایدار بهترین عملکرد را دارند. از آنجایی که پمپ‌های دنده‌ای با حمل مایع بین دندانه‌های دو یا سه چرخ دنده کار می‌کنند، برای کاربردهایی که برشی سیال یا آلودگی ذرات ناشی از سایش چرخ دنده نگران کننده نیست، مناسب‌تر هستند.


نحوه کار پمپ دنده ای
برای خرید پمپ دنده ای ( داخلی و خارجی ) از فروشگاه نیلادکور کلیک کنید

پمپ های دنده ای در چه مواردی کاربرد دارند ؟

این پمپ ها با کاربردهای فشار بالای سیستم به خوبی کار می کنند و معمولاً برای مصارف انرژی سیال هیدرولیک، به عنوان مثال در تراکتورها و کامیون های زباله، و با سیالات ویسکوزیته سنگین تر، مانند روغن، که تراکم پذیر نیستند، استفاده می شوند.




طرز کار پمپ‌ های دنده ای چگونه است؟


درون پمپ‌های دنده ای چرخ‌دنده‌هایی وجود دارد که با چرخش خود سیالات را با فشار زیادی به سمت لوله خروجی منتقل می‌کنند. یکی از ویژگی‌های پمپ‌ های دنده ای چرخش یکدست و بدون پالس آن‌ها است. در این پمپ‌ها امکان چرخش در دو جهت، به‌منظور پر یا خالی کردن مخزن وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های پمپ‌های دنده ای می‌توان به قابلیت کشش بالای آن اشاره کرد که به دلیل این قابلیت برخی از مردم آن را با عنوان پمپ خود مکش نیز می‌شناسند.
پمپ های دنده ای دارای جابجایی مثبت واقعی با هر دور چرخش هستند که حجم دقیقی را ارائه می دهند. از آنجایی که هر محفظه سیالی که از محفظه عبور می کند کوچک است و تعداد زیادی محفظه در واحد زمان از آن عبور می کنند، سرعت جریان تقریباً بدون پالس است.

پمپ های دنده ای با قابلیت های اندازه گیری، گردش، دوز و انتقال، در ارائه پاسخ سریع، جریان مداوم و دقت دوز کارآمد هستند.
شیمیدانان تحلیلی از پمپ های دنده ای برای آزمایش انحلال، جابجایی مایعات، رقت سازی نمونه و کروماتوگرافی فلش استفاده می کنند. این پمپ ها سیالات را در صنایع مختلف از توزیع پوشش های موم اسپری روی مواد غذایی گرفته تا اندازه گیری طعم ها و عطرها تا افزودن براق کننده های نوری به کاغذ کنترل می کنند.
آنها در فرآوری شیمیایی، آزمایشگاه ها، داروسازی، تاسیسات صنعتی، انرژی و سوخت و تولید رنگ و جوهر یافت می شوند.

پمپ های دنده ای در مقابل پمپ های پریستالتی

 در حالی که پمپ های پریستالتیک مزایای زیادی دارند، پمپ دنده ای گاهی اوقات انتخاب بهتری نسبت به پمپ پریستالتیک است.
پمپ های دنده ای طیف وسیع تری از قابلیت های جریان را نسبت به پمپ های پریستالتیک و دامنه کمی وسیع تر از پمپ های شلنگی ارائه می دهند.
از آنجایی که پمپ‌های دنده‌ای می‌توانند از لوله‌های سفت‌تر هنگام ورود و خروج محلول‌ها به پمپ استفاده کنند، جذب سیال کم و یا اصلاً وجود ندارد. برعکس، پمپ‌های پریستالتیک با لوله‌های انعطاف‌پذیرتری کار می‌کنند که امکان جذب مایع و نوسانات سیال را فراهم می‌کند.


انواع پمپ‌ های دنده ای

به طور کلی پمپ های دنده ای پنج نوع هستند:

1) پمپ دنده ای خارجی

2) پمپ دنده داخلی

3) لوب پمپ

4) پمپ Ge-rotor (پمپ روتوری تولید شده)

5) پمپ پیچ

مزایای پمپ دنده ای:

  1.  این پمپ ها بسیار ساده و فشرده با تعداد بسیار کمی قطعات متحرک هستند.
     
  2. هزینه نگهداری این نوع پمپ ها بسیار کم است.

  3.  هزینه پایینی دارد.
  4. پمپ دنده ای را می توان برای تولید فشار بسیار بالا تا 3000 psi استفاده کرد.

  5.  می توان از آن برای پمپاژ سیالات بسیار ویسکوز مانند روغن هایی که با پمپ های گریز از مرکز پمپاژ نمی شوند استفاده کرد.
  6. هنگام پمپاژ مایع ویسکوز بالا مانند روغن در پمپ دنده، احتمال نشتی بسیار کم است. از این رو، راندمان این پمپ هنگام پمپاژ مایعات با ویسکوز بالا افزایش می یابد.



خرید پمپ دنده ای هیدرولیک

شرکت هیدرولیک نادری مرکز فروش و نمایندگی پمپ دنده ای با سی سال سابقه در زمینه انواع تجهیزات هیدرولیک می تواند گزینه خوبی برای خرید پمپ الکتریکی برای مشتریان و صنعتگران باشد.

پمپ های دنده ای عرضه شده توسط این شرکت  توسط صنعتگران اروپایی ، آسیایی و ایرانی تهیه می شود. همچنین خدمات خرید و تعمیر پمپ های دنده ای توسط این شرکت ارائه می شوند.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.