پمپ پیستونی یا دنده ای

بررسی تجهیزات نوین صنعتی

پمپ پیستونی یا دنده ای

۱۱۰ بازديد

غالبا در صنایع بزرگ، توان و تولید جریان بالا برای راه اندازی سیستم ها لازم است. تولید جریان بیشتر، جزو مواردی است که نیازمند پمپی خاص می باشد. یکی از این مدل پمپ ها، پمپ هیدرولیک کوچک یا بزرگ هستند. در ادامه به شباهت و تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای که هر دو در دسته خرید و فروش پمپ هیدرولیک قرار دارند، پرداختیم. با آشنایی با ویژگی های هریک می توان انتخاب درست تری جهت تهیه این پمپ ها داشت.

پمپ پیستونی هیدرولیک چیست ؟

قدرت پمپ هیدرولیک پیستونی توسط یک سیستم هیدرولیکی تامین می شود. همانطور که گفتیم قلب تپنده سیستم های هیدرولیکی پمپ آن ها می باشد. در این سیستم ها یک پمپ هیدرولیک فشار بالای سیال را ایجاد می نماید.

این فشار انجام سخت ترین عملیات را برای شما امکان پذیر می سازد. یکی از رایج ترین و کارآمدترین پمپ ها برای تکمیل سیستم های هیدرولیکی پمپ پیستونی هیدرولیک می باشد.
پمپ پیستونی هیدرولیک یکی از کارآمدترین و قدرتمندترین مدل های پمپ می باشد. از این رو می توان گفت پمپ پیستونی هیدرولیک از طریق یک الگوی ساده در طراحی قادر به تامین قدرت بسیار بالا خواهد بود.

برای به حرکت درآوردن بازوهای مکانیکی پمپ پیستونی هیدرولیک می تواند گزینه ایده آل باشد.

پمپ پیستونی هیدرولیک

مهمترین کاربرد پمپ پیستونی هیدرولیک

  • پمپاژ سوخت و مواد شیمیایی
  • نقل و انتقال موادی همچون انواع رنگ ها و یا شکلات مایع
  • برش فلزات، شیشه، سنگ و انواع سرامیک
  • از بین بردن چربی، رسوبات و زنگ زدگی ها
  • تست ها لوله و هیدرواستاتیک
  • استفاده گسترده در کارواش های سنتی و شستشوی صنعتی

همچنین لازم به ذکر است که این نوع از پمپ های هیدرولیکی در صنایع مختلف زیادی از جمله صنایع غذایی، صنایع کشتی سازی، سیستم های بازیافت زباله ها، صنایع ساخت کاغذ، لوله سازی، برش سنگ و سرامیک، شستشوی تجهیزات و دستگاه های مختلف صنعتی، استفاده برای رسوب زدایی و زنگ زدایی، صنایع نفت و گاز، صنایع فولاد، دستگاه های آب شیرین کن کاربرد دارند.

انواع پمپ پیستونی هیدرولیک

انواع پمپ پیستونی هیدرولیک به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:

پمپ پیستونی محوری

پمپ پیستونی محوری از طریق یک محور محرک قادر به حرکت می باشد. پیستون های پمپ های پیستونی محوری به طور کلی روی محیط دایره ای شکل واقع شده اند. در این نوع از پمپ پیستونی هیدرولیک خط مرکزی سیلندر و خط مرکزی محور محرک در زاویه ای مشخص از یکدیگر واقع شده اند.

در این نوع از پمپ های هیدرولیکی پیستون با اتصالات به محور محرک وصل شده است. این عوامل باعث ایجاد حرکت رفت و برگشت شده اند.

پمپ پیستونی شعاعی

پمپ های پیستونی هیدرولیک شعاعی بر محور مرکزی موجود در دستگاه عمود می باشند. این حرکات باعث ایجاد عمل رفت و برگشت پمپ خواهد شد. در این نوع پمپ پیستونی هیدرولیک پیستون ها دارای اشکال کروی و یا استوانه ای هستند.

یک پمپ پیستونی شعاعی از بلوک سیلندر، پیستون ها، شیر و رینگ عکس العمل تشکیل شده است. در این دستگاه ها پیستون ها با توجه به نیروی گریز از مرکز و فشار سیال با رینگ عکس العمل برخورد دارند.

پیستون های یک سمت این پمپ ها به طرف داخل سیلندر و پیستون های سمت دیگر به سمت خارج از سیلندر در حرکت هستند.

دوری پیستون ها در این پمپ ها گاهی اوقات باعث می شود سیال از مجرای ورودی شیر به داخل سیلندرها بریزد.

در بین جابجایی های سیالات و پیستون ها جابجایی حجمی پمپ نیز تغییر خواهد کرد

پمپ دنده ای یا کارتریجی چیست ؟

پمپ دنده ای یا پمپ روغن دنده ای از دنده های مشبک برای پمپاژ مایعات استفاده می کند و این پمپ ها یک نوع معمول برای نیروی هیدرولیک یا پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا هستند.

این پمپ هیدرولیک جابجایی مثبتی دارند و با هر دور چرخش مقدار ثابت مایع را جابجا می کنند. با چرخش پمپ ، دندان های مشبک در هنگام مکش مکش ایجاد می کنند و مایع توسط چرخ دنده ها به طرف تخلیه منتقل می شود و فشار ایجاد می کند.

پمپ دنده خارجی از دو چرخ دنده بیرونی استفاده می کند ، در حالی که پمپ دنده داخلی از دنده خارجی و داخلی استفاده می کند.پمپ هیدرولیک دنده ای معمولاً خارجی هستند. از پمپ دنده ای هیدرولیک غالباً در سیستم های چند پمپ استفاده می شود ، بنابراین از این نوع پمپ دنده روغن به عنوان پمپ روغن کاری در ماشین آلات یا به عنوان پمپ روغن موتور استفاده می شود.

پمپ های دنده ای داخلی در کاربردهایی با مایعات چسبناک استفاده می شوند. پمپ های برای آب به دلیل نازک بودن محیط ، کاهش قابل توجهی در میزان جریان دارند.

این پمپ ها کوچک به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر نیرو را از حداقل منبع نیرو در یک فضای کوچک تأمین کنند. پمپ میکرو هیدرولیک اغلب در سیستم های فرمان برقی و مدارهای شارژ سیستم ترمز یافت می شود.

پمپ دنده ای

انواع پمپ دنده ای

پمپ دنده ای در دو نوع موجود است:

  • پمپ دنده خارجی
  • پمپ دنده داخلی

1- پمپ دنده ای خارجی

میزان جریان در پمپ های دنده خارجی را می توان با توجه به محیط داخلی و ساختار آن تنظیم کرد ، بنابراین برای پمپاژ مقدار دقیق مایعات مانند اسیدها و بازها ، پلیمرها ، سوخت ها و مواد افزودنی شیمیایی از پمپ دنده خارجی استفاده می شود ، همچنین در ابزارها و ماشین آلات ، سیستم هیدرولیک و سیستم انتقال قدرت از پمپ دنده خارجی استفاده می شود.

حجم زیاد این محصولات غالباً در 650 دور در دقیقه و حجم کم در 1450 یا 3000 دور در دقیقه کار می کنند. از دیگر مزایای این پمپ های پرکاربرد می توان به عمر طولانی ، عملکرد ، پوشش مایعات گسترده و قیمت پایین اشاره کرد.

از پمپ های دنده ای خارجی ترجیحا برای مایعات استفاده می شود . این پمپ شامل دو دنده خارجی (درون محفظه پمپ) است که یکی درایو و دیگری دنده غیرفعال است .

مزایای پمپ دنده ای هیدرولیکی خارجی

  • یک گروه از مایعات را بپوشانید
  • امکان افزودن ژاکت گرمایش و سرمایش
  • به دلیل دقت و کارایی بالا می توان از آنها به جای پمپ های دوز استفاده کرد.
  • با انواع اتصالات هم در ورودی و هم در خروجی مانند فلنج و نخ هماهنگ شوید
  • مواد مختلف ، چدن ، فولاد و غیره
  • سهولت تعمیر و نگهداری (برای جمع آوری و جداسازی قطعات به ابزار خاصی نیاز نیست).
  • روندی آرام ، آرام و مداوم
  • حساسیت کم به گرد و غبار
  • سرعت و فشرده سازی بالا
  • قیمت مناسب

2- پمپ دنده داخلی

پمپ دنده داخلی را ماه و ستاره نیز می نامند. این پمپ ها خود مکش هستند و می توانند در هر دو جهت بچرخند ، به این معنی که می توان از این نوع پمپ ها برای پر کردن و تخلیه استفاده کرد.

شامل یک دنده خارجی و یک دنده داخلی است ، که در داخل دنده خارجی (هر دو در داخل محفظه پمپ) قرار دارند . یکی دیگر از ملزومات اساسی سیستم پمپ دنده ای این است که دریچه فشار فشار را در لوله تخلیه قرار دهید تا فشار را به مخزن ذخیره مایع را کاهش دهد .

برخی از پمپ های دنده ای داخلی یک مهر و موم اضافی به شکل هلال دارند . این هلال برای جدا نگه داشتن دنده ها از هم بوده و همچنین باعث کاهش جریان های گرداب می شود .

برخی از پمپ های دنده ای شامل یک دریچه تقویت فشار هستند ، که در واقع همان فشار بحرانی را نشان می دهد . دلیل این امر این است که شیرهای تقویت فشار داخلی که در پمپ های دنده ای داخلی هستند ، به سادگی مایع درون خود پمپ دنده را مجدداً به چرخش در می آورند .

چرخش دوباره در پمپ دنده ای برای مدت زمان طولانی باعث می شود مایع به سرعت گرم شده و در نهایت اجزای اصلی پمپ دنده ای را خراب کند.

پمپ دنده ای داخلی برای پمپاژ مایعات رقیق مانند حلال ها ، روغن ها و غیره مناسب است و همچنین برای مایعات غلیظ مانند آسفالت ، شکلات و چسب نیز به خوبی کار می کند.




مزایای پمپ دنده داخلی

  • خودمکش کردن
  • پمپاژ طیف وسیعی از ویسکوزیته ها
  • مواد بدن با توجه به کاربرد متفاوت است
  • جریان منظم و آزاد پالس
  • توانایی دویدن خشک (در مدت زمان کوتاه)
  • قابلیت چرخش در دو جهت (پر کردن و تخلیه مخزن)
  • مناسب برای مایعات بسیار چسبناک
  • NPSH خیلی کم است (که احتمال حفره را کاهش می دهد)
  • سهولت نگهداری
  • با انواع اتصالات هم در ورودی و هم در خروجی مانند فلنج و نخ هماهنگ شوید

پمپ دنده ای یا پمپ پیستونی؟

پمپ های دنده ای، انتخاب های پر طرفداری در صنایع هیدرولیکی هستند که به صورت عمومی برای دهه ها قابل اعتماد و ارزان بوده اند. اما در مواردی استفاده از پمپ دنده ای ممکن است کار درستی نباشد. بسته به مشخصات سیستمی که در حال بنا کردن اش هستید، دلایلی هست که ممکن است شما را قانع کند به جای پمپ دنده ای از پمپ پیستونی استفاده کنید.

توان های بالا

زمانی که مقدار اسب بخار دستگاه تان بالاتر برود، با جایگزینی پمپ پیستونی به جای دنده ای، مصرف سوخت به میزان معنی داری کاهش خواهد یافت. پمپ های دنده ای یک جابجایی پیوسته در همان جریان فراهم میکنند.

همزمان با افزایش توان اسب بخار، جریان بیشتری مورد نیاز است ولی جریان در پمپ دنده ای ثابت می ماند و این پمپ انرژی بیشتری اسراف میکند.

چند کاره و بهینه

به محض اینکه ازهر ماشینی بار بیشتری درخواست میشود، تجهیزات تولیدی اولیه، وظایف بیشتری به عهده می گیرند. هر مسولیت محوله میزان دبی مختلفی را می طلبد که پمپ پیستونی برای آن قابل تنظیم است و منجر به استفاده بهینه از توان و کم شدن انرژی اتلافی می شود، درحالی که از پمپ دنده ای، میتوان میزان دبی ثابتی را توقع داشت.

افزایش امکانات کنترلی

پمپ های پیستونی امکانات کنترلی بیشتری از پمپ های دنده ای دارند که فقط با شیربندی و مانیفولد قابل کنترل است. برای مثال، حسگر بار، جبران ساز فشار، electronic displacement، گشتاور، نسبت فشار معکوس الکترونیکی و کنترل فشار از راه دور.

با این امکانات کنترلی، تبدیل پمپ دنده ای به پمپ پیستونی به طراحان ماشین کمک می کند تا اجزا را محدود کنند و انعطاف پذیری طراحی را افزایش دهند.

بهبود سیستم خنک کنندگی

نیاز به خنک کنندگی در ماشین های مختلف متفاوت است، بسته به وظیفه ای که سیکل یا محیط عملیاتی و ... دارد. اگر نیاز به خنک کنندگی، تغییر پذیر باشد، سیستم خنک کننده نباید امکان تغییر داشته باشد؟

با یک پمپ پیستونی و کنترل متناسب فشار معکوس و یک سیستم فن میتواند به دما واکنش دهد و مثلا با افزایش دما سریعتر فن بچرخد و با کاهش دما آرامتر.

بازدهی

در نهایت اینکه هر نکته فهرست شده در اینجا به بازده ماشین بر می گردد. جریان پیوسته در بعضی از تجهیزات عمل میکند، اما از آنجا که تنظیم جریان در بیشتر ماشینهای بهینه، مورد نیاز است،

پمپ پیستونی متغیر به طراحان کمک میکنند تا به توان بالاتری را عملیاتی کنند و کنترل و سیستم خنک کننده را افزایش دهند بدون آنکه بازده و راندمان را قربانی کنند.

http://seoman10.simplesite.com/450595047
https://percept.ir/@kardival.link/کاربرد-های-شیر-برقی-هیدرولیک-در-صنعت-FuX2whcbl
https://omigo.ir/r/4ifl

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.